Social

±

Desarc

±

Oude Kraan 72
6811 LL Arnhem
Postbus 9
6800 AA Arnhem

T: +31 (0)26 352 98 20
E: info@desarc.nl

 

Hoogwegt Group

Een nieuw hoofdkantoor voor Arnhems trots

 
 

Desarc

namens

Hoogwegt Group

±

1
Nederland
2020
 

Hoogwegt kantoor

±

 

Het van oudsher Arnhemse familiebedrijf Hoogwegt Group is opgericht in 1965. Het bedrijf is in ruim 50 jaar uitgegroeid tot ’s werelds grootste particuliere handelsonderneming op het gebied van zuivelproducten en werkzaam in meer dan 130 landen wereldwijd. Een uniek bedrijf, dat al die jaren bescheiden zetelde in een anoniem kantoorgebouw in Arnhem-Zuid.

Toen Hoogwegt in 2018 uit zijn jasje groeide was het moment aangebroken voor een nieuwe mijlpaal: een eigen kantoorgebouw. Er werd een bijzondere plek gevonden, een hooggelegen kavel direct achter Arnhem Centraal Station met een fantastisch uitzicht op de stad, het Sonsbeekpark en de Rijn. Diederen Dirrix werd gekozen als architect en DESARC is vervolgens benaderd voor het interieurontwerp van het kantoor.

 

Adding Vision and Value

Het geheim van het succes van Hoogwegt is dat ze naast het verhandelen van grote volumes zuivelproducten de klanten ontzorgen met kennis en veel aandacht voor kwaliteit en service. Het mission statement ‘Adding vision and value’ was voor ons dan ook een goed aanknopingspunt voor het interieurontwerp en het werkplekconcept.

Binnen het werkplekconcept staat ‘ontmoeten en kennisdeling’ centraal. Om dit te optimaliseren hebben we gekeken naar de verkeersstromen en beweging in het gebouw. Vanuit deze analyse plaatsten we verschillende ontmoetingsplekken op belangrijke kruispunten. Daartussen bevinden zich de werkplekken in een open kantoortuin. Door de dynamische ruimtes te scheiden van de werkplekken kan er geconcentreerd gewerkt worden zonder afleiding. Op de bovenste verdieping zijn de belangrijkste ontmoetingsplekken gesitueerd; een auditorium, het restaurant en een groot dakterras. Een heerlijke plek om te werken of even te genieten van het waanzinnige uitzicht over de stad.

 

Poeders en containers

Voor de vertaling van de identiteit van Hoogwegt in het interieur waren het wereldwijde netwerk, de logistieke verbindingen en de handelswaar belangrijke inspiratiebronnen. Ook gebruikten we elementen uit de grafische huisstijl, voor een nog sterkere herkenbaarheid van het merk in het interieur.

De zuivelproducten, met name de poeders, gaven een mooi basispalet aan kleuren. Daarnaast hebben we kleuren uit de grafische huisstijl ingezet als accenten in het interieur. Ook het plusteken uit de huisstijl dat de ‘added value’ van Hoogwegt verbeeldt, komt op meerdere plekken terug; als lamp of als grafisch element.

Vanuit de logistiek leenden we de vormentaal van de zeecontainers, waarin de poeders vervoerd worden. De vertaling hiervan is goed zichtbaar in de bekleding van de bouwkundige kern van het gebouw. Deze houten wandstructuur vormt een verticale verbinding over alle verdiepingen en heeft bovendien een akoestische werking. In en om de kern heeft de kunstcollectie van Hoogwegt een plek gekregen, zodat iedereen ervan kan genieten.

 

Vanzelfsprekend duurzaam

Vanaf de start hebben we duurzame principes meegenomen in het ontwerpproces. We namen het bouwkundig stramien als basis voor een flexibel werkplekconcept. Mocht het in de toekomst nodig zijn om wanden te verplaatsen dan kan dat zonder grote aanpassingen aan plafond, verlichting, installaties of vloer. Daarnaast is er binnen het budget gezocht naar afwerkingen en materialen van duurzame herkomst en zijn de maatwerkmeubels zo ontworpen dat ze deels demontabel zijn. Hierdoor kunnen onderdelen vervangen worden bij schade of aan het eind van de levensloop weer gescheiden worden voor recycling.