Scapino, de sympathieke prijsvechter
±
Mocht je onlangs bij een Scapino schoenenwinkel naar binnen zijn gelopen dan kan het je niet ontgaan zijn: de schoenenwinkels van Scapino hebben een grote metamorfose ondergaan. Scapino is namelijk bezig met de grootschalige uitrol van een compleet nieuw retailconcept. Met trots kunnen we zeggen dat we al vanaf de eerste winkel nauw betrokken bij deze uitrol. En dat we in 2020 aan de basis stonden van het nieuwe concept.
Het kan altijd beter!
Onze langdurige relatie met Scapino gaat verder terug dan 2020. Al vanaf 2017 werken we nauw samen aan het ontwerp van de winkels. Een proces dat zich kenmerkt door het continu verbeteren van het concept. De eerste ideeën voor het nieuwe concept zijn ontstaan in een ‘pressure cooker’; samen met onze opdrachtgevers drie dagen intensief brainstormen in onze stalenkamer. Schetsen, layouten, materialen zoeken en weer schetsen. Daarop volgde een periode van verder ontwerpen, detailleren en testen met mockups. Met als eindresultaat een compleet nieuw retailconcept dat het merk Scapino vertaalt naar de sympathieke prijsvechter die ze zijn.
Een helder en eigenwijs concept
De basis van het ontwerp bestaat uit een combinatie van neutrale tinten zoals warm grijs en fris wit met een nuchtere berken multiplex. Een opvallende rol heeft het knalgele rechthoekje uit het logo, dat in driedimensionale vorm als kleuraccent terugkomt in grepen en de bevestiging van signingpanelen. Voor de kleding- en accessoirerekken ontwierpen we een herkenbare, eigenwijze schuine poot, die slim over podiumdelen heen geplaatst kan worden voor een flexibele combinatie van assortiment en presentatie.
De heldere layout bestaat uit een breed hoofdpad met aftakkingen naar alle productgroepen, zoals dames-, kinder- en herenschoenen, sport en outdoor. Elke groep wordt geïntroduceerd door een presentatie met een hoog kledingrek en een podium met mannequin. De laatste groep, de kinderwereld, bevindt zich op het eind van de belangrijkste zichtlijn met een vrolijke grasmat, een boom en een glijbaan, zodat kinderen tijdens het passen kunnen testen of de nieuwe schoenen lekker zitten bij het buitenspelen. Hartstikke belangrijk natuurlijk!
Alles standaard
(met een beetje maatwerk)
Inmiddels is de uitrol van Scapino winkels door heel Nederland in volle gang. Van Heythuysen tot Surhuisterveen, van Goes tot Enschede. Aan de basis van de uitrol ligt het meubelboek, een naslagwerk van meer dan 100 pagina’s waarin het ontwerp tot in detail beschreven staat. De standaardisatie van het ontwerp zorgt voor een razendsnel proces; de winkels worden gepland en gebouwd in een periode van 14 weken, van sloop tot turn-key oplevering.
Toch is het maken van een goede layout geen simpele invuloefening. Ieder pand kent specifieke (bouwkundige) uitdagingen, die om een ontwerpoog en maatwerk vragen. Wij zijn in dit proces niet alleen de layoutontwerpers, maar ook de conceptbewakers, die erop toezien dat ondanks beperkingen door de bouwkundige situatie of het budget, het concept gewaarborgd blijft en zijn kracht behoudt. En we blijven kritisch ten opzichte van het concept. Het kan altijd beter!