Social

±

Desarc

±

Oude Kraan 72
6811 LL Arnhem
Postbus 9
6800 AA Arnhem

T: +31 (0)26 352 98 20
E: info@desarc.nl

 

Het vormgeven van een identiteit

volgens

rené

±

28-05-2015|Geplaatst door

Waar ik in al die jaren als directeur van een ontwerpbureau van overtuigd ben geraakt, is dat voor een succesvol ontwerp het diepe klikgevoel, het buikgevoel van een klant, gast of gebruiker essentieel en doorslaggevend is.

Het gevoel van herkenning, van geïnteresseerd zijn in mij, dat jij mij begrijpt zodat ik me op m’n plek voel en vertrouwen heb om bij jou klant of bezoeker te worden.

Het concept moet betekenisvol, echt en authentiek zijn want anders gelooft men je niet, is er geen vertrouwen en geen relevantie.

Volgens mij gaat ‘identiteit’ daarover. Over het laten zien wie je als formule, merk of bedrijf echt bent zodat ik, als klant, me er mee kan verbinden. Omdat we op dezelfde lijn liggen, hetzelfde fijn vinden, lekker vinden, relevant vinden. Dit geldt voor elke organisatie, winkel, restaurant, school of instituut. Profit of non-profit.

Daarover gaat ons werk.

Het zichtbaar, voelbaar, ruikbaar, tastbaar en relevant maken van wie je bent en wilt zijn. Daarbij is er geen verschil tussen de fysieke beleving, de webbeleving en alle andere mogelijke uitingen. Clicks & bricks zijn uit.

Alles communiceert. altijd en overal

Om de identiteit van een merk te kunnen vormgeven is het vaststellen en vastleggen van de kernwaarden cruciaal. Tijdens het ontwerpproces zijn deze leidend en beslissend zodat er geen persoonlijke smaakdiscussies ontstaan.

Elke beslissing over bijvoorbeeld vorm, kleur, lay-out, grafische uitingen, web, kleding, personeel kan en moet telkens getoetst worden aan die kernwaardes zodat er op het eind een helder totaalconcept staat.

Niet alleen in het ontwerpproces maar ook in de hele concrete uitwerking- en realisatiefase kunnen beslissingen hieraan getoetst worden.

Alles om ons heen is in beweging

Horeca in een supermarkt was lang onmogelijk nu is iedere formule ermee bezig. Hotels met verswinkels zijn een ander voorbeeld. ‘Blurring’ is het nieuwe begrip. Grenzen tussen foodkanalen verdwijnen waardoor nieuwe combinaties ontstaan.

Een identiteit van een merk staat niet stil. Identiteit gaat over verbondenheid en is daarmee ook verbonden met de tijdgeest. En hoort daarom mee te veranderen.

Dat maakt ons werk zo leuk, en veelomvattend!

oprichter & adviseur