Eigen wereldjes of samenwerken
volgens
sanna
±
Zere voeten. Het hoort erbij, bij je weekendje Milaan, want je maakt veel kilometers. Het is het ook waard, want er is zo ontzettend veel te zien. En toch zijn we op een beurs nog nooit zo vaak langs saaie dichte wanden gelopen, op zoek naar de ingang van een stand. En heb je die eindelijk gevonden, dan mag je alleen doorlopen op uitnodiging of door je te registreren.
Waarom willen deze merken zich zo graag afzonderen? Ik kan me voorstellen dat een merk in de drukte van de grootste meubelbeurs van Europa de bezoeker wil isoleren in een gecontroleerde omgeving. En alleen die bezoekers wil spreken die voor toekomstige business zorgen. Maar het is zo introvert – haast arrogant.
Voor iedereen
Wij vonden juist de samenwerkingsvormen sympathiek. Grappige combinaties van merken met hetzelfde DNA. Of grote merken die samenwerken met beginnende kunstenaars. Of de festival-achtige, gratis toegankelijke, tijdelijke locaties in de buitenwijken. Open, voor iedereen, transparant. Slim gebouwde tijdelijke exposities in plaats van complexe, dure, overdadige bolwerken.
Als je wilt dat een bezoeker jouw merk in zijn hart sluit, hoef je niet met geld te smijten en je eigen wereld te bouwen. Maar wat je wel moet doen is een goed idee bedenken, met goede partners samenwerken, een verbinding aangaan met je omgeving en iedere bezoeker oprecht welkom heten. Wie dat ervaart, heeft nooit meer last van zere voeten.