Desarc
nAmens
Coolblue
Düsseldorf
De eerste stap op Duitse bodem
In 2019 opende de flagshipstore van Coolblue België zijn deuren, in hartje Brussel. Het was de eerste Franstalige winkel, een echte mijlpaal. En de aller, allervetste Coolblue winkel ooit! Eind 2021 volgde weer een mijlpaal: de eerste winkel in Duitsland, op een prominente plek aan de Kö-Bogen in Düsseldorf. En die is echt de aller, allervetste Coolblue winkel ooit!*
Alhoewel je vanuit ons kantoor in Arnhem in anderhalf uur in het centrum van Düsseldorf zit, is er een wereld van verschil tussen ons en onze oosterburen. Wat in de Nederlandse winkels werkt, hoeft niet per se te werken in de Duitse. Samen met een team van Duitse en Nederlandse Coolblue’ers bogen we ons over de vraag: ‘waar passen we het winkelconcept aan? En waar blijft de winkel hetzelfde, ook al is dat voor de Duitse klanten even wennen?’
Net als in Nederland is de winkel in Duitsland een onderdeel van de totale merkbeleving en een verlengstuk van de (Duitstalige) site. Het grootste verschil met de Nederlandse winkels is dat er meer verteld wordt over Coolblue, want als nieuwkomer op de Duitse markt zal het merk eerst het vertrouwen moeten winnen van de Duitse consument.
In de winkel in Düsseldorf is de pui zo transparant mogelijk gehouden, zodat voorbijgangers kunnen zien wat er binnenin gebeurt. Bij binnenkomst valt meteen de grote, blauwe wand op. Daarop worden puntsgewijs Coolblue’s unieke services uitgelegd. De bezorgfiets die voor de blauwe wand staat verbeeldt het verhaal van Coolblue’s bezorgservice — duurzaam en de volgende dag bezorgd. En de blauwe bakfiets is natuurlijk ook een knipoog naar de Nederlandse roots van het merk.
Dat gastvrijheid belangrijk is voor Coolblue blijkt uit de plek van de koffiebar: prominent aan het glas op de eerste etage, duidelijk zichtbaar vanaf de straat. Eenmaal binnen heb je op deze plek een fantastisch uitzicht over de Düsseldorfse hoofdwinkelstraat.
Ondanks alle verschillen kwam het Nederlands-Duitse projectteam tot de conclusie dat de Coolblue winkels vooral zichzelf moeten blijven, net als het merk zelf. Zo blijft service duidelijk zichtbaar op het eind van het blauwe pad. Ook hetzelfde, maar wel wennen voor de Duitse gasten is de host, die ervoor zorgt dat elke binnenkomende klant op de juiste plek geholpen wordt. En wegens succes geprolongeerd: kijken met je handen. Net als in Nederland kan alles uitgeprobeerd worden: koptelefoons, soundbars en je nieuwe TV, mét de juiste kijkafstand.
Al bijna 10 jaar elke keer weer een feestje
De eerste winkels met het door ons ontworpen concept in Den Haag en Amsterdam staan er al bijna 10 jaar. Inmiddels zijn we meer dan 30 winkels in drie landen verder en hebben we samen met Coolblue en alle bouwpartners het uitrolproces en tekenwerk steeds verder geoptimaliseerd. Elke dag een beetje beter, zoals ze bij Coolblue zeggen. En dat heeft z’n vruchten afgeworpen. De bouwtijd bedraagt vanaf de overdracht van de sleutel tot aan de opening nog maar 10 weken. We boffen enorm dat we daarbij mogen samenwerken met een hecht bouwteam, dat elkaar blindelings weet te vinden. Dat maakt de uitrol van een nieuwe winkel elke keer weer een feestje!
* Blijkt dat wij niet de enigen zijn die de winkel in Düsseldorf de aller, allervetste vinden, want de winkel heeft de EuroShop RetailDesign Award 2023 gewonnen. En daar zijn we natuurlijk hartstikke trots op!











