Desarc
nAmens
bol
Van merkwaarden naar merkbeleving

Bol heeft onlangs een merkupdate gehad. Waar bol bijna 25 jaar geleden nog duidelijk moest maken dat het een online winkel was, is dat inmiddels niet meer nodig. Dus ging de '.com' eraf en kwam er een nieuwe Billy, nieuwe huisstijlkleuren én aangescherpte merkwaarden.

Hoe neem je 2200 man personeel, die in het hoofdkantoor elke dag het merk uitdragen, mee in deze veranderingen? Bol vroeg ons om een aantal interactieve ‘activaties’ te ontwerpen, om de medewerkers de opgefriste huisstijl en de merkwaarden écht te laten ervaren. Want door iets te ervaren blijft iets beter hangen. Niet belerend of met heel veel uitleg, maar op een verrassende, grappige en passende manier. Altijd met een glimlach en een knipoog.



De ‘klant’ bij bol is een breed begrip. Naast de bezoekers van de website, ziet bol ook de zakelijke partners, adverteerders en medewerkers als klant. En de klant is prioriteit bij bol. Om deze klant beter te leren kennen hebben we als eerste activatie een levensgroot ‘Wie ben ik’-spel ontwikkeld in de centrale hal. Tijdens het spel ontdekken medewerkers interessante feitjes van de klanten — van favoriete productgroep tot functie en hoe lang iemand al onderdeel is van de bol-familie. Spelenderwijs groeit niet alleen de kennis, maar ook de verbinding met de bol-klant.




We hebben lef
Bij bol zeggen ze ‘We durven te falen. Fouten zijn niet het einde van de wereld maar uitdagingen om van te leren’. Ook daar hebben we een activatie omheen ontwikkeld.
Er passeerden meerdere ideeën de revue. Van een zenuwspiraal die begint te juichen als je het verkeerd doet tot een tafel die het gesprek stimuleert over gemaakte blunders. Uiteindelijk hebben we gekozen voor een plek waar collega’s hun fouten kunnen delen. Zo ervaren medewerkers dat iedereen wel eens een fout maakt en dat je met het delen van fouten anderen juist kunt helpen.





We maken het waar
‘We durven keuzes te maken. We pakken onze verantwoordelijkheid en maken waar wat we beloven. We make it happen!’ Deze activatie laat medewerkers op een speelse manier ontdekken hoe ze hun doelen kunnen bereiken. Met een mix van serieuze informatie via QR-codes en grappige interacties, zoals een rad met suggesties voor samenwerkingsvormen of een antwoord op je prangende vraag via het boek met 1000 antwoorden.





Medewerkers kunnen spontaan een route volgen, maar tegelijkertijd kan deze beslisboom onderdeel zijn van het onboardingprogramma, waarbij nieuwe medewerkers op een grappige manier wegwijs gemaakt worden binnen de bol-organisatie. Deze activatie tikt alle boxen aan: het is speels, stimuleert samenwerken én je steekt er iets van op. Helemaal bol dus.



