Desarc
nAmens
Ziengs
Luxe selfservice: een slimme stap

Het verschil maken als schoenenwinkel, terwijl er op elke straathoek wel één te vinden is. Ga er maar aan staan. Schoenenketen Ziengs is een nuchter, noord-Nederlands familiebedrijf dat staat voor persoonlijke aandacht en liefde voor het schoenambacht. Ze verkopen kwaliteitsschoenen met een neus voor trends. Daarmee zijn ze al 75 jaar een solide kracht in de winkelstraten van bijna elke middelgrote stad in Nederland.

De wensen van de klanten van nu veranderen in rap tempo. Zowel de jongere als de oudere generaties worden steeds autonomer tijdens het winkelen. Ze zijn goed geïnformeerd en weten wat ze zoeken. Maar als ze vragen hebben, willen ze snel én goed geholpen worden. De kunst is om hier als retailer op in te spelen. En dat is precies wat Ziengs doet met dit nieuwe winkelconcept.


Zelfbediening en kwaliteitsschoenen
Ziengs maakte de keuze om de stap te zetten van fullservice naar selfservice winkel. In het luxe segment is dit een gewaagde, maar ook slimme zet. Door het toepassen van een zelfserviceconcept, waarbij de klant zelf de doos met de juiste maat uit het schap pakt, krijgt de winkelmedewerker meer ruimte voor persoonlijke aandacht en advies. Het winkelpersoneel hoeft niet meer naar het magazijn, maar blijft bij de klanten om ze te helpen bij hun aankoop.



De uitdaging in het ontwerp lag in het combineren van selfservice met gastvrijheid, kwaliteit en luxe. Hoe ziet dat eruit? Eén ding was duidelijk: we moesten een sterk statement maken. Dat vonden we in de grijze ‘kleurbom’. Muren, plafonds, vloeren en meubels zijn allemaal consequent uitgevoerd in dezelfde ogenschijnlijk saaie, lichtgrijze kleur. Ogenschijnlijk, want door het op grote schaal toepassen van één kleur maakten we juist een verrassend, opvallend gebaar. Het zorgt bovendien voor een neutrale basis waarin de kleuren van de schoenen lekker kunnen knallen.




Vooruit, een paar accentkleuren werden oogluikend toegestaan, maar alleen als ze spaarzaam en met een goede reden werden toegepast. We kozen koper als luxe accent voor de kassa- en servicemeubels. De banken in het pasgebied zijn gestoffeerd met een vriendelijke, zachtroze kleur die goed matcht met het koper. Ook is er een duurzame rol weggelegd voor de bladen van de kasten, die gemaakt zijn van het gerecyclede kunststof van koelkasten en vriezers. Dit materiaal geeft een verrassend kwalitatief gemarmerd gevoel.


Door diepe kasten te gebruiken worden de schoenendozen grotendeels aan het zicht onttrokken, maar blijven ze toch goed bereikbaar. De focus ligt op de schoenen, die boven op de kasten letterlijk in de spotlight staan. Het kwaliteitsgevoel van deze eenvoudige kasten valt of staat met een goede detaillering. Daarom verwerkten we in de meubels een aantal slimme details, waardoor er minder naden over het meubel lopen. Dat zie je niet, maar je voelt het wel.