Apple museum
volgens
Desarc
Think different!

Ons eerste passieproject móést wel over Apple gaan—het merk dat ons ontwerpershart sneller doet kloppen. Geïnspireerd door onze collega Dominique, een fervent Apple verzamelaar, doken we in de turbulente geschiedenis van dit iconische merk. Want in dit passieproject wilden we uit onze comfortzone stappen en een museum ontwerpen.
Een behapbare experience
Er is ontzettend veel te vertellen over Apple. De uitdaging bleek om al deze verhalen te comprimeren tot een behapbare experience, die voor elke bezoeker leuk is. Daarom bedachten we een structuur waarin we de bezoeker eerst in chronologische volgorde meenemen op reis door de ontstaansgeschiedenis van het merk, voor de verplichte basiskennis. Daarna komen ze uit op een centraal plein, waar ze zelf hun weg kunnen bepalen en kunnen kiezen tussen verschillende themaruimtes en exposities, afhankelijk van hun interesses.
Een museum met een vaste collectie is vaak maar één keer leuk. Hoe zorg je ervoor dat bezoekers vaker terugkomen? In ons ontwerp kan je bij binnenkomst een sleutelfiguur uit Apple’s geschiedenis kiezen, die gedurende de hele ervaring bij je blijft. Zo beleef je de geschiedenis van het merk door de ogen van de CEO, van de programmeur, van de productdesigner, of van de grafisch ontwerper. Of natuurlijk van Steve Jobs himself. Elk personage legt de nadruk op andere onderwerpen, waardoor de bezoeker bij ieder nieuw bezoek de geschiedenis vanuit een andere invalshoek kan ervaren.



Hoe het begon
De reis begint in de roerige jaren ’70, in de één op één nagebouwde garage van het ouderlijk huis van Steve Jobs, waar hij samen met Steve Wozniak de eerste contouren van de Apple I uittekende. Via de opvolgers, de Apple ][ en de Lisa, gaat de reis naar de ‘Grey Period’, die zijn naam ontleent aan het feit dat er in die periode veel grijze, eenvormige computers ontwikkeld werden. In een grijs geverfde ruimte staan de grijze Macintosh computers letterlijk tegen de muren opgestapeld.



Tot in 1997 de Think Different campagne alles op z’n kop zette. Om deze revolutie echt voelbaar te maken, ga je vanuit de grijze periode door een donkere tunnel naar de bruisende, kleurrijke iMac G3 ruimte, waar een grote verzameling van de iconische, eivormige computers als een regenboog om je heen staan.




Het tweede deel van het museum start op een dynamisch plein met geschakelde themaruimtes. Hier kun je bijvoorbeeld meer leren over een specifiek Apple product zoals de iPod of de ontwikkeling van het Apple logo. En er is een gamingruimte voor kids en een workshopruimte voor de echte techies. Het plein zelf, de Apple Arena, is multifunctioneel inzetbaar voor presentaties en tijdelijke exposities. Er is natuurlijk ook een kleine koffiebar voor een pauze. Vanaf de entree is er een shortcut naar het plein, zodat de vaste bezoeker altijd weer terug kan komen voor een lezing, een nieuw thema of om zich te vergapen aan een de nieuwste aanwist van het museum.
Naar aanleiding van de gezamenlijke brainstorm en onze presentatie van het passieproject waren we betrokken bij de eerste ideevorming van het echte museum in Utrecht. Een prachtige kans om onze passie te kunnen delen!