Desarc
nAmens
Coolblue

De stadswinkel: net zo blauw, net zo cool 

In 2017 ontwikkelde Desarc namens Coolblue het XXL winkelconcept. De grootste winkel in Den Haag telt maar liefst 2560 m2. De XXL winkel is ontworpen als verlengstuk van de website, met een enorm assortiment, objectief advies en natuurlijk ‘alles voor een glimlach’. Deze XXL winkels bevinden zich doorgaans aan de periferie van het centrum of op een woonboulevard. Bestemmingslocaties — makkelijk parkeren, veel ruimte. 

Als aanvulling op dit succesvolle XXL-concept wilde Coolblue onderzoeken of het andere uiterste ook mogelijk zou kunnen zijn: een compacte winkel midden in de winkelstraat. Een high-traffic locatie betekent namelijk meer zichtbaarheid voor een bredere doelgroep. Aan Desarc de vraag om deze pilot voor de stadswinkel te ontwerpen, met slechts 5% van het gebruikelijke vloeroppervlak. 

Impact in de winkelstraat

De Coolblue stadswinkel behoudt alle best practices uit het XXL concept, maar is speciaal ontworpen voor de drukke winkelstraat en het funshoppende publiek. Daar waar de XXL winkel een bestemmingswinkel is aan de rand van het centrum, stonden we met het stadsconcept voor een nieuwe uitdaging. Want hoe val je op in een drukke winkelstraat vol schreeuwende etalages? Antwoord: door te kiezen voor grote, nuchtere gebaren.

De lichtgevende koof onder het blauwe plafond is een krachtige blikvanger voor de passant. Onder dit element worden alle vertrouwde servicefuncties gebundeld in een compact modulair eiland. Hierin worden flexibele balies afgewisseld met innovaties, wachttherapie en goede koffie. Dit eiland vormt samen met de lichtkoof voor een opvallend gebaar. Natuurlijk zorgt Coolblue ook in de stadswinkel voor een glimlach, want voor de deur staat het bekende Coolblue busje als kiddy-ride.

Oppervlakte: 100m2>
Aantal locaties: 1>
Land: Nederland>
Specialisme: concept, ontwerp>

Op een verkoopoppervlakte van slechts 100m2 vinden klanten meer dan 550 producten. Er is zelfs ruimte voor telefoon- en tabletreparatie. Om de productwerelden ruimte-efficiënt te presenteren zijn er slimme oplossingen in de wand bedacht. Zo is er een laptoplift – zelf te bedienen door de klant – waarmee verschillende modellen op de juiste hoogte getest kunnen worden. Ook andere producten als mobiele telefoons, smartwatches en koptelefoons kun je vasthouden en uitproberen. En, niet onbelangrijk, je kunt in de spiegel kijken of de koptelefoon je goed staat!

De Coolblue stadswinkel in hartje Haarlem: een compleet nieuw ontwerp, maar onmiskenbaar Cooblue.