Desarc
nAmens
Hoogwegt

Een nieuw hoofdkantoor voor Arnhems trots 

Het van oudsher Arnhemse familiebedrijf Hoogwegt Group is opgericht in 1965. Het bedrijf is in ruim 50 jaar uitgegroeid tot ’s werelds grootste particuliere handelsonderneming op het gebied van zuivelproducten en werkzaam in meer dan 130 landen wereldwijd. Een uniek bedrijf, dat al die jaren bescheiden zetelde in een anoniem kantoorgebouw in Arnhem-Zuid.

Toen Hoogwegt in 2018 uit zijn jasje groeide was het moment aangebroken voor een nieuwe mijlpaal: een eigen kantoorgebouw. Er werd een bijzondere plek gevonden, een hooggelegen kavel direct achter Arnhem Centraal Station met een fantastisch uitzicht op de stad, het Sonsbeekpark en de Rijn. Diederen Dirrix werd gekozen als architect en Desarc is vervolgens benaderd voor het interieurontwerp van het kantoor. 

Oppervlakte: 4200m2>
Aantal locaties: 1>
Land: Nederland>
Specialisme: concept, ontwerp>

In het werkplekconcept staan ontmoeten en kennisdeling centraal. Om dit te optimaliseren hebben we gekeken naar verkeersstromen in het gebouw. Vanuit deze analyse plaatsten we ontmoetingsplekken op belangrijke kruispunten, met daartussen de werkplekken in een open kantoortuin. Door de dynamische ruimtes te scheiden van de werkplekken kan er geconcentreerd gewerkt worden. Op de bovenste verdieping bevinden zich de belangrijkste ontmoetingsplekken: een auditorium, het restaurant en een groot dakterras — een fijne plek om te werken of te genieten van het waanzinnige uitzicht.

Poeders en containers

Voor de vertaling van de identiteit van Hoogwegt in het interieur waren de handelswaar en logistiek een belangrijke inspiratiebron. De zuivelproducten, met name de poeders, gaven een mooi basispalet aan zachtgele en roomwitte kleuren. Vanuit de logistiek leenden we de vormentaal van de zeecontainers, waarin de poeders vervoerd worden. De vertaling hiervan is goed zichtbaar in de bekleding van de bouwkundige kern van het gebouw. Deze geribbelde, houten wandstructuur vormt een verticale verbinding over alle verdiepingen en heeft bovendien een akoestische werking. In en om de kern heeft de kunstcollectie van Hoogwegt een plek gekregen, zodat iedereen ervan kan genieten.

Ook gebruikten we elementen uit de grafische huisstijl in het interieur, voor een nog sterkere herkenbaarheid van het merk. Niet té letterlijk — de huisstijlkleuren hebben we vooral gebruikt als accent. En het plusteken uit de huisstijl, dat de ‘added value’ van Hoogwegt verbeeldt, komt op meerdere plekken subtiel terug als lamp of als grafisch element.

Vanzelfsprekend duurzaam

Vanaf de start hebben we duurzame principes meegenomen in het ontwerpproces. We namen het bouwkundig stramien als basis voor een flexibel werkplekconcept. Mocht het in de toekomst nodig zijn om wanden te verplaatsen dan kan dat zonder grote aanpassingen aan plafond, verlichting, installaties of vloer. Daarnaast is er binnen het budget gezocht naar afwerkingen en materialen van duurzame herkomst en zijn de maatwerkmeubels zo ontworpen dat ze deels demontabel zijn. Hierdoor kunnen onderdelen vervangen worden bij schade of aan het eind van de levensloop weer gescheiden worden voor recycling.